شناسایی و تجزیه تحلیل نیاز کاربران
بر اساس استاندارد کتابخانه های بیمارستانی ایران، کتابخانه باید در بیانیه ای مکتوب گروه های مختلف کاربران و ذینفعان را شناسایی نماید. این بیانیه به کارکنان و کاربران کتابخانه ابلاغ شده و به طور منظم بررسی می شود. بنابراین هر گروه یا شخصی که بتواند بر دستاوردهای کتابخانه و خدمات اطلاع رسانی تأثیر بگذارد یا تحت تأثیر آن قرار بگیرد، به عنوان ذینفع محسوب می شود.
کاربران و ذینفعان کتابخانه بیمارستان
- دانشجویان
- پژوهشگران
- پزشکان
- پرستاران
- پیراپزشکان
- بیماران و خانواده آنها
- دستیاران
- و سایر کارکنان به عنوان کاربران بالقوه کتابخانه محسوب می شوند.
کتابخانه به طور منظم اطلاعات موردنیاز کاربران و ذینفعان را تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل می کند، تا در نتیجه، منابع و خدمات مؤثری را متناسب با نیازهای آنان فراهم کند و کیفیت خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی توسعه پیدا کند.
روش هایی که برای تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران استفاده می شوند شامل موارد ذیل می باشند ولی محدود به این موارد نیستند:
الف- گروه های بحث؛ بویژه در بستر فضای مجازی
ب- بررسی ها یا نظرسنجی؛ از دانشجویان و اعضای هیات علمی در کارگاه های حضوری و مجازی همچنین از طریق وب سایت کتابخانه
پ- جمع آوری اطلاعات و تحلیل آماری؛ مربوط به امانات کتاب، میزان استفاده از منابع دیجیتالی، گزارش های استثنا و میزان استفاده از سایت کامپیوتر و اتاق مطالعه به تفکیک ماه و سال
ت- بودجه؛
ث- برنامه های راهبردی سنوات گذشته؛ همچنین برنامه های در دسترسی سایر کتابخانه های کشور
ج- مشورت با کارکنان ارشد و دیگر نمایندگان کاربران
چ- مستندات.