شناسایی و تجزیه تحلیل نیاز کاربران

تعداد بازدید:۲۰۵

 

 بر اساس استاندارد کتابخانه های بیمارستانی ایران، کتابخانه باید در بیانیه ای مکتوب گروه های مختلف کاربران و ذینفعان را شناسایی نماید. این بیانیه به کارکنان و کاربران کتابخانه ابلاغ شده و به طور منظم بررسی می شود. بنابراین هر گروه یا شخصی که بتواند بر دستاوردهای کتابخانه و خدمات اطلاع رسانی تأثیر بگذارد یا تحت تأثیر آن قرار بگیرد، به عنوان ذینفع محسوب می شود.

کاربران و ذینفعان کتابخانه بیمارستان

  • دانشجویان
  • پژوهشگران
  • پزشکان
  • پرستاران
  • پیراپزشکان
  • بیماران و خانواده آنها
  • دستیاران
  • و سایر کارکنان به عنوان کاربران بالقوه کتابخانه محسوب می شوند.

کتابخانه به طور منظم اطلاعات موردنیاز کاربران و ذینفعان را تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل می کند، تا در نتیجه، منابع و خدمات مؤثری را متناسب با نیازهای آنان فراهم کند و کیفیت خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی توسعه پیدا کند.

روش هایی که برای تشخیص، ارزیابی، تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران استفاده می شوند شامل موارد ذیل می باشند ولی محدود به این موارد نیستند:

الف- گروه های بحث؛ بویژه در بستر فضای مجازی

ب- بررسی ها یا نظرسنجی؛ از دانشجویان و اعضای هیات علمی در کارگاه های حضوری و مجازی همچنین از طریق وب سایت کتابخانه

پ- جمع آوری اطلاعات و تحلیل آماری؛ مربوط به امانات کتاب، میزان استفاده از منابع دیجیتالی، گزارش های استثنا و میزان استفاده از سایت کامپیوتر و اتاق مطالعه به تفکیک ماه و سال

ت- بودجه؛

ث- برنامه های راهبردی سنوات گذشته؛ همچنین برنامه های در دسترسی سایر کتابخانه های کشور

ج- مشورت با کارکنان ارشد و دیگر نمایندگان کاربران

چ- مستندات.

آخرین ویرایش۳۰ فروردین ۱۴۰۱